Einleitung






















Thema 
The Hellwinkelschule embodies an open philosophy which encourages pupils to be independent, think freely and organize their time and curriculum. The design studio will explore the spatial possibilities of architecture that can support and enhance the pedagogic concept of the school. How can the learning environment support, enrich and respond to the more fluid and open teaching methods of today? What does open learning mean for the configuration and constellation of different spaces? The needs of education must drive the design of education buildings. A good building is one that supports the users – both teachers and students, and their activities, is fit-for purpose and appropriate for their context. Through a participative process we will gain an understanding of the user’s needs and desires and use this as a basis for a new typology.
 

The concept of ownership of space is strongly infl uential in the development of pupils. Within this learning landscape we will consider how a school can be both a home and a space for learning, a place of ritual and experimentation, simultaneously structured and fl exible. We will be exploring the threshold between fixed and fluid, home and learning, inside and outside, closed and open. How can the architecture help students to navigate the hidden hierarchies of this leaning landscape, providing both points of orientation and moments of escape and imagination? What is the life of the in-between?
 

These questions will be focused on Hellwinkelschule, a Grundschule in the city of Wolfsburg that positions itself outside the norm. Originally built in the 1960’s it no longer meets the demands of the users. We will focus both on the reorganization of its spatial constellation from a programmatic perspective and imagine new atmospheres and spatial qualities that re-imagine, translate and transform the existing building of the Hellwinkelschule. What is the physical character of the school in relation to its surrounding context? Is there room for alternative programmes which forge new links with the city?
 

How can we transform, translate, manipulate and extrapolate a fantastic reinvention of the existing structure. Through careful analysis and understanding we will interrogate the possibilities and limits of working with the building. Seek out that which is specific, special, and mythical to transform the character of the school. Uncover a unique spatial narrative through making, drawing, listening and dreaming. How can a school both be a place of the everyday and the magical?


Folgende Aspekte werden wir als Schwerpunkt am Beispiel der Hellwinkelschule untersuchen und vertiefen:


1. Pädagogisches Konzept / Architektur
Wie kann eine Architektur aussehen die auf dem pädagogischen Konzept aufbaut und dieses unterstützt? Welche räumlichen Konfiguration ergeben sich aus einem Konzept alternativen Lernens?

2. Fix Punkt / Zwischenraum
Welche Rolle spielen potentielle räumliche Fixpunkte in einem ständig wechselnden System? Wie bewegen wir uns im Zwischenraum?

3. Wiederspruche / Moderieren
Kann eine Schule beides sein: ein Zuhaus und ein Raum fürs Lernen, ein Platz für Rituale und für Experimente, mit festern Strukturen und mit Flexibiltät?

4. Bestand: Transformieren + Ubersetzen
Wie konnen wir durch die Neuerfindung das bestehende Gebaude transformieren und übersetzen?

5. Atmosphäre / Charakter
Was ist das besondere und spezielle an einer Lernlandschaft und an einem Ort und gibt so der Schule einen neuen Charakter?

Entwickelt eine innovative Typologie, seid radikal und experimentell. Wie kann eine Schule sowohl ein Ort des Alltaeglichen als auch der Magie sein?


Partizipationsprozess





















In der ersten Phase des Partizipationsprozess für den Umbau der Hellwinkelschule Wolfsburg wurde mit Lehrern und dem Pädagogischen Personal der Schule und den Bauherren gemeinsam ein neues Nutzungskonzept entwickelt. Mit der Durchführung verschiedener Workshops, die auf dem neu erarbeiteten pädagogischen Konzept der Hellwinkelschule aufbauen, konnten die Wunschvorstellungen und pädagogischen Anforderungen der Beteiligten an die Lern- und Lebenswelt in Erfahrung gebracht werden.

Workshops der Phase 1:
• Atmosphärencollagen
• Analyse der Stärken und Schwächen von bestehenden Situationen in Schulen
• Planspiel Programmierung
• Rückkopplung 1 Ideenmodelle Diagramme


Im Rahmen des Entwurfsseminar „Zukunftsweisende Schulbautypologien“ am Lehrgebiet die
Baupiloten am Institut für Architektur Fakultät VI der TU Berlin konnten die Studierenden in der
zweiten Phase der Workshops an der Hellwinkelschule Wolfsburg die „geheimen“ Wunschvorstellungen der Schüler und Schülerinnen an ihre Lern- und Lebenswelt erfahren. Aus den Erkenntnissen, die sie im Workshop und während der Hospitation erlangt haben, entwickelten die Studierenden Ideen, die sie in räumlich-konzeptionellen Modellen, Nutzerszenarien und Fotomontagen darstellten.
 

Workshops Phase 2:
• Hospitation
• Atmosphärencollagen
• Rückkopplung 2 Szenarien
• Rückkopplung 3 „Zukunftsweisende Schulbautypologien“


Die Ergebnisse der Workshops wurden von den Baupiloten ausgewertet.



Die Hellwinkelschule 




Blog-Archiv